prvaradost@mts.rs
Припремни предшколски програм је почетни ниво система деветогодишњег обавезног образовања и васпитања деце, а остварује се у оквиру предшколске установе.
Законом о Основама система образовања и васпитања регулисана је обавеза организовања и спровођења Припремног предшколског програма за сву децу предшколског узраста у години пред полазак у школу, почев од школске 2006/07. године.
Припремни предшколски програм остварује се у Установи кроз два организациона облика:
Трајање припремног предшколског програма у Установи је у периоду од септембра до јуна месеца.
Припремни предшколски програм доприноси остваривању права детета да расте и развија се у квалитетној васпитно образовној средини, која поштује његове особености, уважава његове потребе и подстиче његов психофизички развој. Ослања се на потенцијале детета, помаже му да изрази своју особеност, потребе и интересовања и даље их развија.
Доприноси такође и:
За дете предшколског узраста је важно да у години пред полазак у школу борави у подстицајној, осмишљеној и организованој средини, да учествује у програму који је за њега развојно значајан, који уважава његове потребе, интересовања и могућности и на најбољи начин подстиче његов психофизички развој.
Укључивање све деце у припремне предшколске групе има компензаторску функцију. На тај начин се свој деци обезбеђују услови за проширивање и сређивање социјалног и сазнајног искуства чиме се ублажавају социо – културне разлике и обезбеђује донекле подједнак старт за полазак у школу.
Програм представља допуну породичном васпитању. Отворен је за потребе детета и породице. Полази од права родитеља да активно учествују у подизању и васпитавању свог детета, чиме се унапређује васпитна компетенција породице.
Остваривање Припремног предшколског програма доприноси програмском и организационом повезивању предшколског и основног образовања и васпитања, што обезбеђује континуитет у васпитању и образовању деце и олакшава им прелаз из једне средине у другу.
Непосредни циљ припреме деце за полазак школу је да се допринесе њиховој зрелости или готовости за живот и рад какав их очекује у основној школи. Како је припрема за полазак у школу процес који траје током читавог предшколског периода, овај циљ се остварује у контексту подстицања општег и целовитог развоја детета.
Спремност за полазак у школу је спремност детета да стиче и развија вештине, способности и знања, које су основ за даље школовање.
Спремност подразумева физичку, интелектуалну, социјалну и емоционалну зрелост, као и претходна искуства и мотивацију за учење. Резултат је природног процеса сазревања и активног и мотивисаног учења.
Општа спремност подразумева физички здраво и отпорно дете, заинтересовано и способно да учи, са изграђеним мотивима и вољно – карактерним особинама, које радо прихвата и успешно решава задатке, уме да планира свој рад, функционише у групи вршњака и прихвата ауторитет одраслог.
Специјална готовост подразумева развој способности које олакшавајусавладавање програма првог разреда. Пре свега се мисли на руковање оловком, координацију ока и руке, анализу и синтезу речи, познавање основних категорија, боја, облика, количина и сл.
Циљ васпитно-образовног рада у оквиру припремног предшколског програма је да допринесе:
Задаци васпитно образовног рада у години пред полазак у школу су:
Припремни предшколски програм се остварује у складу са Општим основама, Модел Б.
Полазиште му је у савременој концепцији васпитања и образовања, што значи да се васпитно образовни процес схвата као динамичнан, флексибилан, интерактиван и отворен у односу на дете, васпитача и Установу.
У темеље те оријентације су уткана посебна схватања детета, игре и учења, као и особене улоге васпитача у њој.
Васпитно образовни процес је део укупног контекста живота деце и одраслих. Обојен је њиховим специфичним потребама и вредностима средине у којој живе. Може се сагледати кроз циклус који чине: посматрање, планирање, делање, праћење и процена (евалуација). У том процесу је битније шта и како се дешава, него сами продукти и резултати.
Развијање ППП модела Б дато је кроз етапни план, услове које јепотребно стварати за дечји развој и садржаје који су за то препоручљиви.
Социо – емоционални развој обухвата:
Когнитивни развој обухвата:
Развој комуникације и стваралаштва обухвата:
Физички развој обухвата: